- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- I. van Gent
- Toelichting
-
Er staan vanavond 3 onderwerpen op het programma op het gebied van Veiligheid:
1. Veiligheidsprotocol raad en college B&W;
2. Presentatie Burgernet Noord Nederland;
3. Kick-off Integraal Veiligheidsplan;
De vergadering is openbaar, wordt uitgezonden op Schiermonnikoog TV en gestreamd via www.schiermonnikoog.nl
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen programma voor deze avond
-
3
Democratie bestaat bij het verschil van mening en opvatting en kan schuren en schaven op de inhoud. Zo ook op Schiermonnikoog. Maar raads- en collegeleden moeten vrij zijn om hun politieke mening te kunnen vertellen.
Grensoverschrijdend gedrag, intimidatie en agressie horen daar niet bij. Onze democratie wordt ondermijnd op het moment dat je als raadslid of collegelid je stem niet (meer) in vrijheid kan uit brengen en kan laten horen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar (verbale) agressie, online en offline, is nooit de oplossing.
Om alle raads- en collegeleden te beschermen hebben wij samen een protocol opgesteld.
We willen zo ook een krachtig signaal afgegeven. Agressie en geweld tegen raadsleden, burgemeester en wethouders is onacceptabel en wordt nooit getolereerd,
In de raadsbijeenkomst op 7 maart a.s. wordt het Veiligheidsprotocol vastgesteld en ondertekend door de leden van de gemeenteraad en het college van B&W.Bijlagen
-
4
- Het technische gedeelte Burgernet is een taak van de Politie en wordt via de Landelijk Meldkamer Samenwerking verzorgd.
- Het relatiebeheer is een gemeentelijk taak en is via het RBPO Noord-Nederland ondergebracht bij de VGG.
- De vereniging van Groninger gemeenten is budgethouder en zorgt voor de inning van financiƫle bijdrage.
Bijlagen
-
5
In een integraal veiligheidsplan wordt door de gemeenteraad aangegeven waar het veiligheidsbeleid binnen de gemeente zich de komende vier jaar op moet gaan richten. Dit doet de gemeenteraad door prioriteiten aan te geven. Een typische opbouw van een IVP bevat veelal een uitwerking van het beleidskader, de ambitie van de gemeente, een cijfermatige analyse en vervolgens de uitwerking van drie of vier prioritaire thema's. Om tot een goede integrale afweging van prioriteiten te komen op het gebied van het veiligheidsbeleid, worden de gemeenteraad, het college van B&W, ondernemers en andere relevante professionele partners om input gevraagd. Uiteraard worden ook inwoners, toeristen en ondernemers betrokken bij de ontwikkeling van het IVP.
Nadat het IVP is vastgesteld en de raad daarmee prioriteiten heeft aangegeven, zal er jaarlijks een uitvoeringsprogramma ontwikkeld worden door de adviseur openbare orde en veiligheid. De ontwikkeling en opvolging van het uitvoeringsplan valt onder de verantwoordelijkheid van het college van B&W, omdat de veiligheid binnen de gemeente in reguliere omstandigheden valt onder dagelijks bestuur.
Tijdens de kick-off lichten we het project en de taak van de gemeenteraad verder toe. We willen de raadsleden hier actief betrekken en willen ze vragen om vooraf vast na te denken over hun prioriteiten op veiligheidsgebied. Tijdens de vergadering zullen we met de gemeenteraad ingaan op de prioriteiten waar zij vooraf over hebben nagedacht.
In de periode maart en april zullen we druk bezig zijn met het ophalen van informatie en het opstellen van het concept IVP. Dit concept wordt eind april gepresenteerd aan het college, waarna het aan de raad voorgelegd zal worden. Tijdens de raadsvergadering op 23 mei willen we de bevindingen en het concept IVP presenteren aan de raad. Daarbij hebben raadsleden uiteraard de mogelijkheid om vragen te stellen en een oordeel te vormen over het IVP. Mocht het zo zijn dat er geen vragen meer zijn, dan zouden we eventueel in deze vergadering over kunnen gaan tot de besluitvorming. Mocht dit niet zo zijn, dan willen we dit de volgende vergadering doen.
Bijlagen
-
6Sluiting